ولفگانگ بنتس، مورخ آلمانی معتقد است که نژادپرستی علیه مسلمانان در جهان می‌تواند منجر به هولوکاستی دیگر شود. او به تازگی در گفت‌وگویی با رادیو آلمان اعلام کرده است؛ اسلام‌هراسی که پس از ۱۱ سپتامبر در سطح جهان به وجود آمده است، همانند احساسات نژادپرستانه‌ای است که در زمان نازی‌ها علیه یهودیان ایجاد شده بود. او نگران است که هولوکاستی دیگر جهان اتفاق بیفتد. این مورخ آلمانی ده سال پیش نیز نسبت به افزایش اسلام‌هراسی در اروپا و آلمان هشدار داد، اما مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفت.

شما ده سال پیش نسبت به اسلام‌هراسی در جامعه آلمان هشدار دادید. فکر می‌کنید، در حال‌حاضر شرایط بهتر شده است؟

شرایط شبیه به ده سال گذشته است. هنوز هم، نفرت زیادی از مسلمانان و یهودیان در جامعه آلمان وجود دارد، فقط سیاستمداران آلمان نسبت به ده سال قبل آگاه‌تر شده‌اند. آن‌ها تلاش می‌کنند شرایط را تغییر دهند. زی‌هوفر، وزیر کشور می‌خواهد کارگروهی تشکیل دهد تا راه‌های مقابله با اسلام‌هراسی در آلمان را بررسی کنند.

به اعتقاد شما، یهودی‌ستیزی در زمان نازی‌ها شباهتی به اسلام‌هراسی در زمان حاضر دارد؟

من قبلا هم گفته‌ام که یهودی‌ستیزی در زمان نازی‌ها از نظر تبعیض، محرومیت و ظلم علیه اقلیت‌ها، با اسلام‌هراسی امروز قابل مقایسه است. ده ساله پیش، بسیاری از این حرف من ناراحت شدند و گفتند که من هولوکاست را کوچک شمرده‌ام. من به خوبی می‌دانم که هولوکاست بسیار هولناک بوده است. اما همان‌طور که نژادپرستی و نفرت‌پراکنی علیه یهودیان، منجر به هولوکاست شد، نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شده نیز می‌تواند در چند سال آینده به اتفاقات وحشتناکی منجر شود. جنایت هاناو نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی تا چه اندازه در جامعه ریشه دوانده است. این مسئله تنها به جامعه آلمان هم محدود نیست و در کل جهان وجود دارد.

فکر می‌کنید علت این تبعیض‌ها چیست؟

خارجی‌ستیزی از دیرباز در آلمان و اروپا وجود داشته است. گروه‌های افراطی در گذشته، علیه یهودیان شایعه‌پراکنی می‌کردند و در حال‌حاضر ادعا می‌کنند که مسلمانان، خشونت را آلمان و اروپا رواج می‌دهند. حتی برخی از نویسندگان امروزی، ادعای اسلامی‌شدن اروپا را مطرح کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند اروپاییان را علیه مسلمانان تهییج کنند. اواخر قرن هجدهم برخی مدعی شده بودند که دین یهود پیروان خود را ترغیب می‌کند تا علیه غیریهودیان رفتاری شرورانه داشته باشند. در حال‌حاضر نیز برخی با ادعای دروغین سعی دارند به مردم بگویند که قرآن ترویج‌کننده خشونت است.

به نظر می‌رسد از نگاه شما، یهودی‌ستیزی متعلق به دوران گذشته بوده و اسلام‌هراسی پدیده‌ای جدید است؟

اسلام‌هراسی و یهودی‌ستیزی، هیچ‌کدام پدیده جدیدی نیست، اما استدلال اکثر اروپاییان برای توجیه اسلام‌هراسی، پدیده جدیدی است. امروزه بسیاری از سیاستمداران ادعا می‌کنند که یهودیان در گذشته برای گروه اکثریت خطرناک نبوده‌اند، اما مسلمانان خطرآفرین هستند. آن‌ها اقدامات "دولت اسلامی" و "القاعده" را به پای همه مسلمانان می‌نویسند. هیچ‌کس نمی‌تواند جنایات هولناک گروه‌های اسلام‌گرا را کتمان کند. اما این استدلال برای توجیه اسلام‌هراسی در اروپا درست نیست.

اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان چندی پیش درباره نژادپرستی علیه مسلمانان سخنرانی کرد. به نظر شما این نشان می‌دهد که آلمان یک قدم فراتر از ده سال پیش است؟

اگر گفته‌های او تنها در حد حرف باقی بماند، دشمنی با مسلمانان ادامه یابد و مشکلی حل نخواهد شد. در واقع تا زمانی که اقدامی صورت نگیرد، پیشرفتی هم حاصل نمی‌شود. اما من اطمینان دارم که سخنان رئیس‌جمهور فدرال نتیجه خوبی خواهد داشت.

منبع:رادیو آلمان

لینک مصاحبه:

https://www.deutschlandfunk.de/historiker-wolfgang-benz-antisemitismus-und-grassierender.۶۹۱.de.html?dram:article_id=۴۷۱۹۸۹

کد خبر 1059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =